Infolinia:
tel. (83) 343 87 82, kom. (0) 577 708 800

Rekordowe ograniczenia wobec motocyklistów bez OC


Jak wynika z podsumowania Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, liczba szkód spowodowanych przez kierujących jednośladami wzrosła o ponad 7 %



Łącznie w całym 2016 roku do firm ubezpieczeniowych zgłoszonych zostało około 7.9 tysiąca roszczeń z polisy OC spowodowanych przez kierującego jednośladem. Proporcjonalnie rośnie liczba ujawnionych przypadków braku obowiązkowej polisy w tej grupie pojazdów. 
W 2016 roku UFG wystawił ponad 1.6 tys. wezwań o okazanie tego ubezpieczenia lub zapłacenie kary za jego brak - to o prawie 30 % więcej niż rok wcześniej. 

Jak wypowiedział się wiceprezes UFG - zwiększyliśmy liczbę kontroli, również wśród kierujących jednośladem i stąd wzrost liczby wezwań w tej grupie pojazdów. Wykrywane są bowiem również motocykle nieużytkowane, stojące dotychczas na przykład gdzieś w szopach czy piwnicach, które też muszą posiadać aktualną polisę OC tak długo jak pojazd jest zarejestrowany. 



Więcej kontroli Funduszu wynika z rozwoju nowego narzędzia do wykrywania nieubezpieczonych, dzięki któremu trafniej rozpoznawane są pojazdy bez tej obowiązkowej polisy. Narzędzie to pozwala na identyfikacje nieubezpieczonych - bez kontroli na drodze, a tylko na podstawie analizy danych w ogólnopolskiej bazie polis komunikacyjnych UFG. Tzw. wirtualny policjant odpowiedzialny jest już za ponad 65 % wezwań o zapłacenie kary za brak OC. 

W 2017 r. kara dla właściciela motocykla za brak ubezpieczenia wynosi maksymalnie 670 złotych. Konsekwencje finansowe mogą być jednak znacznie większe, gdy kierujący spowoduję wypadek takim nieubezpieczonym pojazdem. Wówczas UFG wypłaca odszkodowanie osobom poszkodowanym, a następnie występuje do kierującego i właściciela o zwrot wypłaconej sumy. Uczulamy zatem kierowców, że warto wydać te około 150 zł na obowiązkową polisę OC jednośladu, gdyż regresy wobec nieubezpieczonych sprawców wypadków spowodowanych przez kierujących motocyklami coraz częściej przekraczają milion złotych.



Jedne z najwyższych regresów w historii Funduszu, dotyczą właśnie wypadków spowodowanych przez kierujących jednośladami:
  • 1 300 000 zł - dwóch pijanych nastolatków, obaj bez uprawnień do kierowania, jechało motocyklem, na łuku drogi prowadzący stracił panowanie nad pojazdem. W wyniku wypadku pasażer jest na wózku inwalidzkim. Świadczenia : zadośćuczynienie, odszkodowanie, renta.

  • ponad 1 000 000 zł - zderzenie czołowe dwóch motocyklistów w nocy. Sprawca miał 1,7 promila alkoholu we krwi, jechał motocyklem bez świateł. W wyniku wypadku - osoba poszkodowana jest częściowo sparaliżowana. Świadczenia : zadośćuczynienie, odszkodowanie, renta.

  • ponad 1 000 000 zł - nieletni w stanie nietrzeźwości, prowadząc niezarejestrowany motocykl, uderzył rowerzystę, który zginał na miejscu. Świadczenie : odszkodowanie, zadośćuczynienie. 



Z danych UFG wynika, że rośnie liczba jednośladów na polskich drogach. Mierząc popularność tych pojazdów liczbą wystawionych polis OC - w ciągu roku przybyło ich o 7 %. I tak w końcu 2016 roku liczba motocykli. motorowerów i skuterów z polisą OC sięgnęła 108,5 tys

Według statystyk policji w 2016 r. motocykliści uczestniczyli w Polsce w 2299 wypadkach drogowych, w których śmierć poniosło 232 kierujących motocyklami oraz 12 ich pasażerów, zaś obrażenia odniosło 1846 motocyklistów  oraz 221 pasażerów jednośladów. Dla porównania, w rekordowo bezpiecznym 2015 roku motocykliści uczestniczyli w 2136 wypadkach drogowych, w których zginęło 225 osób, a 2188 zostało rannych. W 2016 roku liczba wypadków z udziałem motocykli zwiększyła się o 7.6 % w porównaniu z rokiem poprzednim.  

94% roszczeń dotyczyła strat majątkowych , pozostałe 6% - szkód osobowych;
 aktualizacja na koniec maja 2017 r. cześć wezwań może zostać jeszcze anulowana np z powodu zbycia pojazdu lub jednak udokumentowania posiadania polisy OC