Infolinia:
tel. (83) 343 87 82, kom. (0) 577 708 800

Polacy nie lubią się ubezpieczać !


Polak nie lubi ryzyka, ale wciąż nie chcę się ubezpieczać. Wskaźnik penetracji rynku ubezpieczeniowego w Polsce jest jednym z najniższych w Europie Środkowo-Wschodniej, a rynek nadal się rozwija.





Szacunki Deloitte wskazują, że dzięki ubezpieczeniom polska gospodarka rosła przeciętnie o 0,4–0,9 mld zł rocznie więcej w ostatnich 20 latach – czytamy w raporcie o wpływie branży ubezpieczeniowej „Jak ubezpieczenia zmieniają Polskę i Polaków” opracowanym przez Polską Izbę Ubezpieczeń i Deloitte




Sektor ubezpieczeniowy wpłacił m.in. do budżetu państwa ok. 620 mld zł podatku od aktywów instytucji finansowych. Jednocześnie wytwarza bezpośrednio 0,5 proc. polskiego PKB, co na tle Europy Środkowej plasuje nas w połowie zestawienia. Mniejszy udział w danym PKB ma tylko sektor ubezpieczeniowy Węgier, Rumunii i Słowacji. Polacy mają mieszane uczucia co do rynku ubezpieczeniowego – w badaniu przeprowadzonym przez Deloitte tylko co drugi ankietowany wystawił pozytywną opinię ubezpieczycielom (tak samo bankom i firmom telekomunikacyjnym)



Polacy niechętnie podejmują ryzyko. - Mieszkańcy naszego kraju na tle innych Europejczyków nie lubią sytuacji, w których nieznane są możliwe rezultaty poszczególnych działań. Jesteśmy obok Belgów, Ukraińców, Maltańczyków, Portugalczyków i Greków nastawieni niechętnie wobec ryzyka – czytamy w raporcie.




Ta niechęć nie przekłada się jednak na zakup polis. Wskaźnik penetracji rynku ubezpieczeń (relacja składek opłacanych w ciągu roku brutto do PKB w 2015 r.) wyliczony przez Deloitte na podstawie Insurance Europe to zaledwie 3,0 proc. Najwyższą wartość uzyskała Finlandia (11,4 proc.). Najmniejsza penetracja rynku dotyczy natomiast Łotwy w grupie krajów Europy Środkowo-Wschodniej – 0,9 proc.